Generhvervelse

2.999,-

Generhvervelse

Du kan starte på generhvervelse tre måneder før din frakendelse ophører.

Du kan begynde til generhvervelse tre måneder før din frakendelse ophører. Forløbet for din generhvervelse afhænger af, hvor god du er til at huske færdselsreglerne og hvor godt du kører i forhold til gældende regler.

Det er ikke lovpligtigt at tage køreundervisning, men det kan være en god idé at tage et par køretimer, og vi har det krav, at du minimum tager en kørelektion forud for den praktiske køreprøve.

De to typer frakendelser

Årsagen til, at du har mistet muligheden for at køre kan være af mange forskellige grunde, og det behøver ikke
nødvendigvis være noget, du skal skamme dig over.

BETINGET FRAKENDELSE

Du kan fået en betinget frakendelse, hvor du venter på en dato til at komme op til den kontrollerende køreprøve. På ansøgningen, vil der være stemplet en dato, som du har fået fra politiet.

Fra denne dato har du 3 måneder til at få berammet en prøve, hvis du overskrider denne tidsfrist, så skal du aflevere dit kort til politiet. Her er det vigtigt, at vi får din ansøgning som du har fået modtaget af politiet i god tid, så vi kan beramme din teori prøve.

Du skal medbringe dit lysrøde kort både til teoriprøven og køreprøven, hvis du ikke består prøven så beholder den sagkyndige dit kort.

UBETINGET FRAKENDELSE

Hvis du har fået ubetinget frakendelse, skal du op til en kontrollerende køreprøve. Den består af en teori prøve og en praktisk køreprøve.

Den praktiske prøve kan tidligst afholdes 1 måned før frakendelsestidens udløb.

Med en ubetinget frakendelse, skal man søge retten til at generhverve sit kort hos politiet, og udfylde en ansøgning som skal afleveres til Borgerservice.

Denne ansøgning kan afhentes på køreskolen eller hos Borgerservice. Der skal også vedlægges et nyt foto (35x45mm).

Forløb og krav ved generhvervelse

1.

Tilmelding

Når du har tilmeldt dig til generhvervelse hos os, modtager du en faktura for generhvervelsespakken.
Når fakturaen er betalt, får du adgang til vores online undervisningssystem, så du kan gennemgå teoriundervisningen og øve teoriprøver.

2.

Bestilling af teoriprøve:

Her skal du tage på Borgerservice med de relevante papirer, og booke en teoriprøve, nogle gange kan det lade sig gøre med det samme. Andre gange bliver din ansøgning videresendt til færdselsstyrelsen.

3.

ANT-kursus:

Er frakendelsen af grundet alkohol eller narkotika, skal du gennemføre et ”Alkohol, narko og trafik kursus”. Dette kursus består af 4 lektioner på hver 2 ½ time fordelt over 4 uger. Tilmelding til ANT-kurset kan ske online på www.antk.dk.

4.

Udeblivelse og afbud:

Ved udeblivelse fra aftalte køretimer, eller afbud senere end 24 timer før de aftalte køretimer, faktureres prisen for den aftalte reservation.

Kørselsforbud for nye bilister

For de nye bilister på vejene, gælder der en særlig regel om kørselsforbud for dem. Hvis du som ny billist inden for de tre første år, efter du har fået dit gennemført dit første forløb, overtræder færdselsloven, vil et andet klip i kortet, resultere i kørselsforbud.

Hvis du får et kørselsforbud, skal du aflevere dit kort til politiet. Hermed kan du først få det igen, efter du har deltaget i en særlig køreundervisning og derefter har bestået en kontrollerende køreprøve. Er kørselsforbuddet sket på grund af spirituskørsel, skal du gennemgå et kursus i alkohol og trafik.

I de værste tilfælde kan det have som en konsekvens, at får frataget førerretten for altid. Det kan ske, hvis du f.eks. har:

• Begået grove kørselsfejl
  • Været skyld i alvorlig personskade
  • Tidligere færdselslovsovertrædelser af en sådan en karakter, at en frakendelse af førerretten for bestandig skønnes påkrævet af hensyn til færdselssikkerheden og retshåndhævelse
Herlev trafikskole Undervisning

Hvordan kommer jeg i gang?

Du kan ringe til os på 70 60 50 92, skrive til [email protected] eller tilmelde dig en gratis introaften i tilmeldingsformularen på kontaktsiden.